PRZEJD DO TRECI
 

Aktualności

Kwarantanna z dzieckiem i nastolatkiem jak to przeżyć.

kwarantanna z dzieckiem

 

Pandemia koronowirusa i wprowadzane co jakiś czas nowe zakazy wzbudzają strach i panikę nie tylko wśród dorosłych, ale również dzieci i młodzieży. Zamknięcie szkół, przedszkoli i żłobków, wielu placówek kultury, oraz zalecenia, aby pozostać w domu – choć są konieczne rodzą niepokój, strach i lęk a nawet bunt wśród młodzieży.

Dla nastolatków będących w okresie dojrzewania najważniejsza jest grupa rówieśnicza. W okresie pandemii kiedy nastolatkowie są pozbawieni możliwości spotkania z przyjaciółmi, korzystania z wyjść do kina, uczestnictwa w koncertach, korzystania z aktywności fizycznej, basenu, siłowni itp, siedzenie w domu jest szczególnie dotkliwe, może być źródłem stresu, źródłem emocji ( np. lęku, obawy, złości, niecierpliwość itp.).A do tego rodzice pytają tylko o szkołę, nauczyciele poprzez internet wysyłają zadania. Sytuacja nauki on-line to temat zapalny dla rodzica i dziecka. Rodzicom jest być bardzo ciężko w niej utrzymać wyrównany stan emocji, łatwo wpadają w złość, zniecierpliwienie, bezradność, niepokój, trudno jest utrzymać granicę między trzymaniem się zasad a przyzwoleniem na pewne odstępstwo.

Warto zacząć budować dobre relacje z dziećmi i nastolatkiem w tym trudnym okresie. Zbliżmy się do naszych dzieci, bądźmy z nimi w kontakcie, rozmawiajmy, oglądajmy wspólnie filmy, żartujmy teraz mamy sporo czasu aby być ze sobą. Zadbajmy aby nasze relacje z dziećmi były serdeczne. Dajmy się lubić jako rodzice.

  Reakcja dzieci i nastolatków zależy w dużym stopniu od tego, jak zachowują się dorośli w ich otoczeniu. Rodzice, którzy reagują ze spokojem i pewnością, będą stanowić wsparcie dla swoich dzieci. Dlatego tak ważne jest, by opierać się na sprawdzonych informacjach na temat wirusa.

Nie wszystkie dzieci reagują na stres w ten sam sposób. U najmłodszych można obserwować zwiększoną płaczliwość lub rozdrażnienie, a nawet powrót zachowań, z których dziecko wyrosło, jak moczenie nocne. Wśród innych objawów nadmiernej reakcji stresowej na epidemię eksperci wymieniają: smutek, nasilone zamartwianie się, niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia, a u nastolatków również nadmierną drażliwość, tzw. złe zachowanie, problemy z koncentracją uwagi, unikanie obowiązków szkolnych, jak również aktywności, które w przeszłości sprawiały dziecku radość, bóle głowy i ciała bez konkretnej przyczyny, a także sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne.

Rodzice mogą pomóc dzieciom w łagodzeniu stresu związanego z pandemią poprzez rozmowę, rzeczowe i przystępne przedstawienie faktów. Ważne jest też, by dać dzieciom i nastolatkom poczucie bezpieczeństwa, pozwolić na wyrażenie emocji, takich jak zdenerwowanie, złość, a także podzielić się z nimi własnymi sposobami na rozładowanie stresu.

Zamknięte żłobki, przedszkola i szkoły oznaczają, że przez najbliższy czas spędzicie ze swoimi dziećmi dużo czasu. Pamiętajcie jednak, że plac zabaw to nie jest dobre miejsce na wspólne spędzanie czasu z dziećmi!

Jak rozmawiać z dziećmi i nastolatkiem o pandemii.

1. Zadbaj o siebie, swoje emocje.

Postaraj się wyciszyć, nie popadaj w panikę, uspokój swoje emocje. Nie czytaj tak często inforamcji o sytuacji pandemii, kontroluj spędzony czas przed telewizorem czy komuterem, korzystaj z prawdziwych, rzetelnych informacji, które możesz uzyskać na stronach ministerstwa, sanepidu itp. Zadbaj o swój spokój bo dopiero wtedy będziesz gotowy na rozmowę z dzieckiem.

2. Zadbaj o odpowiedni moment.

Znajdź taki moment, sytuację gdy będziesz w miarę wyciszony, miał czas aby usiąś z dzieckiem, aby nikt i nic wam nie przeszkodziło i nie zakłóciło rozmowy, obserwuj dziecko w trakcie rozmowy, uważnie słuchaj dziecka jego pytań, refleksji, dopytaj go co czuje w tej trudnej sytuacji, postaraj się udzielić odpowiedzi na pytania dziecka. Bardzo ważne , kiedy nie będziesz znał odpowiedzi nie kłam, nie wymyślaj czegoś, powiedz jasno dziecku, że aktyalnie nie znasz odpowiedzi ale postarasz się ją znaleźć.

3. Postaraj się rozpoznać, potrzeby Twojego dziecka.

Jako rodzic przecież to Ty znasz najlepiej potrzeby Twojego dziecka. Wiesz jak przeżywa informacje, znasz jego reakcje, wiezs ile jest w stanie przyjąć informacji. W tej nowej dla nas wszystkich sytuacji to normalne jest, że dziecko czy nastolatek będzie potrzebował sporo informacji. Nie wszystkie dzieci reagują na stres w ten sam sposób. U najmłodszych można obserwować zwiększoną płaczliwość lub rozdrażnienie, a nawet powrót zachowań, z których dziecko wyrosło, jak moczenie nocne. Wśród innych objawów nadmiernej reakcji stresowej na epidemię eksperci wymieniają: smutek, nasilone zamartwianie się, niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia, a u nastolatków również nadmierną drażliwość, tzw. złe zachowanie, problemy z koncentracją uwagi, unikanie obowiązków szkolnych, jak również aktywności, które w przeszłości sprawiały dziecku radość, bóle głowy i ciała bez konkretnej przyczyny, a także sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne.

4. Bądź otwarty na pytania dziecka, zadbaj o rzetelne informacje.

Postaraj się przekazywać rzetelne i sprawdzone informacje, spokojnie i rzeczowo przekazuj wiedzę o wirusie, rób to tak aby dziecko potraktowało sprawę poważnie, ale jednocześnie nie wpadło w panikę. Wyjaśniaj dziecku dlaczego tak ważne jest aby przestrzegać nakazów, które obowiązują nas wszystkich. Pamiętaj, że ty jako rodzic pokazujesz i modelujesz swoimi zachowaniami, sam musisz przestrzegać nakazów, pamiętaj, że dzieci też nas dorosłych obserwują.

 

 Jak możesz spędzać czas z dzieckiem i natolatkiem, co możecie wspólnie robić razem:

W internecie, a szczególnie na blogach o rodzicielstwie znajdziecie mnóstwo inspirujących pomysłów, jak urozmaicić czas swoim dzieciom.

Co można robić z dzieckiem w domu?

  • Grać w planszówki, karty, warcaby, szachy.

  • Czytać książki, bajki, komiksy.

  • Oglądać programy dla dzieci w telewizji lub inne filmy ( np. przyrodnicze, historyczne, muzyczne itp.)

  • Uczyć się – pamiętaj, że wiele szkół i przedszkoli decyduje się na naukę zdalną i mogą zlecać Wam i Waszym dzieciom różne zadania.

  • Wspólne gotowanie.

  • Może czas na nowe hobby? Majsterkowanie, robienie na drutach, malowanie, wykonywanie ozdób okolicznościowych czy gra na instrumencie.

  • Leżakować (opcja również dla dorosłych).

  • Wspólne kolorowanie malowanek.

  • Wspólne oglądanie zdjęć z miłych wakacji i innych wydarzeń rodzinnych.

  • Wspólna gimnastyka w domu.

  • Wspólnie śpiwać lub słuchać koncertów.

  • Uczyć się lub tanczyć.

  • Wspólna sesja fotograficzna gdzie każdy przebiera się zgodnie z wcześniej ustalonym tematem sesji.

  • Wspólne sprzątanie: zaglądamy do miejsc, do których często nie zaglądamy, segregujemy rzeczy, pakujemy w kartony, część zostawiamy spakowane, podpisane a niepotrzebnych się wybywamy.

     

    Opracowanie: Punkt Interwencji Kryzysowej w Jedlinie-Zdroju/Ośrodek Pomocy Społecznej w Jedlinie-Zdroju

Projekt i wykonanie INESA