PRZEJDŹ DO TREŚCI

Aktualności

Ważne dla Seniora !!!

Komenda Miejska Policji
w Wałbrzychu

OSTRZEGA!!!!!!!!

SENIORZE, nie pozwól się oszukać!!!!!!!
POZNAJ metody przestępców i nie daj się nabrać!!!!!!

1. METODA NA WNUCZKA
Młody człowiek dzwoni do starszej osoby podając się za jej wnuczka, przedstawia swoją ciężką sytuację finansową wymagającą natychmiastowego zasilenia finansowego (np. uszkodził koledze samochód: ma zaciągnięte pożyczki u znajomych, którzy grożą mu przykrymi konsekwencjami w przypadku braku zwrotu im gotówki: potrzebują pieniędzy na operację, itp.) Jeżeli babcia lub dziadek zgadzają się na udzielenie pomocy, wówczas rzekomy wnuczek uprzedza, że po pieniądze przyjdzie jego kolega, wymyślając powód, dla którego osobiście nie może odebrać pieniędzy.
2. AKWIZYTATORZY
Dwie, bądź trzy osoby wchodzą do mieszkania pod pozorem korzystnej sprzedaży różnych artykułów. Jeden z nich zajmuje rozmową starszą osobę, a pozostali plądrują mieszkanie, kradnąc wartościowe przedmioty.
3. METODA NA ADMINISTRATORA
Grupa trzech osób podając się za administratorów wchodzi do budynku. Jedna osoba zostaje na korytarzu. Dwie osoby wchodzą
do mieszkania pod pretekstem spisania licznika zużycia wody. Jedna z nich wskazuje właścicielowi w łazience rzekomy nieprawidłowo
działający wodomierz a druga osoba okrada mieszkanie z wartościowych rzeczy. W tym czasie w przypadku, gdy sąsiad zainteresuje się
zdarzeniem, osoba pozostająca na korytarzu przy użyciu posiadanego sprzętu.
4. METODA NA PRACOWNIKA OPIEKI SPOŁECZNEJ, SŁUŻBY ZDROWIA
Oszuści wchodzą do mieszkania pod pozorem udzielenia pomocy socjalnej osobie starszej. Jedna osoba przeprowadza wywiad
z właścicielami mieszkania, a druga dokonuje kradzieży przedmiotów.
Osoba podająca się za pielęgniarkę środowiskową promuje obsługę medyczną w miejscu zamieszkania. Wypełnia przez siebie stworzoną ankietę, wpisując wszystkie dane osobowe mieszkańców. Po tym fakcie żąda zapłaty za tzw. wpisowe.
5. SPRAWCA PODAJE SIĘ ZA PRACOWNIKA ZUS-u
Sprawcy oszustwa podając się za pracowników ZUS-u proszą o podanie danych identyfikacyjnych, np. Imię i nazwisko, numer pesel, numer przyznanego przez ZUS świadczenia, numer emerytury i konta bankowego, na które wysyłana jest emerytura z ZUS. Służy im to do prób wyłudzenia z ZUS-u należnych emerytom pieniędzy. Należy zaznaczyć, że pracownicy ZUS nigdy osobiście nie odwiedzają swoich klientów. W koniecznych przypadkach wzywają do stawiennictwa listowne bądź telefonicznie.
6. FAŁSZYWY POLICJANT
Sprawcy mogą podszywać się pod funkcjonariuszy Policji, którzy informują, że jedna z osób bliskich została ukarana mandatem, bądź popełniła przestępstwo lub wykroczenie, jednocześnie informują, że sprawę można rozwiązać polubownie. Chęć udzielenia pomocy bliskim sprawia, iż chętnie przekazują duże kwoty pieniędzy.
7. DROGI TELEFON
Oszuści wykonują telefon do ofiary, tzw. „głuchy sygnał". Ofiara oddzwania na numer, nieświadoma wykonując połączenie o bardzo wysokich stawkach za jedno połączenie. Oszuści podczas jednego połączenia mogą wyłudzić, kilkadziesiąt do kilkuset złotych.
Aby nie stać się ofiarą oszustwa, należy przestrzegać następujących zasad:

  •  Nie przekazuj przez telefon ważnych informacji osobom podających się za Twoich bliskich, bądź swoich danych – np. Banki nie proszą o podanie danych przez telefon.

Przed otwarciem drzwi:

  •  spojrzeć przez wizjer w drzwiach lub przez okno -kto to?
  •  Jeśli nie znamy odwiedzającego - spytać o cel jego wizyty, zapiąć łańcuch zabezpieczający (jeśli zdecydujemy się na otwarcie drzwi) oraz poprosić o pokazanie dowodu tożsamości lub leg. służbowej, identyfikatora. Uczciwej osoby nie zrazi takie postępowanie powodowane ostrożnością.
  •  W razie wątpliwości należy umówić się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub innej odpowiedniej instytucji wiarygodność osoby pukającej do drzwi (jeśli osoba podaje się za przedstawiciela administracji lub innej odpowiedniej instytucji).
  •  W sytuacji, gdy osoba staje się natarczywa, natychmiast należy zadzwonić na policję lub zaalarmować otoczenie.

Gdy podejrzewasz, że masz do czynienia z oszustwem, nie wahaj się i zadzwoń na POLICJĘ pod nr 997 lub 112

SENIORZE BĄDŹ CZUJNY!

© 2021 OPS Jedlina-Zdrój