PRZEJDĆ DO TREîCI
 

Aktualno┼Ťci

Wa┼╝ne dla Seniora !!!

Komenda Miejska Policji
w Wałbrzychu

OSTRZEGA!!!!!!!!

SENIORZE, nie pozw├│l si─Ö oszuka─ç!!!!!!!
POZNAJ metody przest─Öpc├│w i nie daj si─Ö nabra─ç!!!!!!

1. METODA NA WNUCZKA
M┼éody cz┼éowiek dzwoni do starszej osoby podaj─ůc si─Ö za jej wnuczka, przedstawia swoj─ů ci─Ö┼╝k─ů sytuacj─Ö finansow─ů wymagaj─ůc─ů natychmiastowego zasilenia finansowego (np. uszkodzi┼é koledze samoch├│d: ma zaci─ůgni─Öte po┼╝yczki u znajomych, kt├│rzy gro┼╝─ů mu przykrymi konsekwencjami w przypadku braku zwrotu im got├│wki: potrzebuj─ů pieni─Ödzy na operacj─Ö, itp.) Je┼╝eli babcia lub dziadek zgadzaj─ů si─Ö na udzielenie pomocy, w├│wczas rzekomy wnuczek uprzedza, ┼╝e po pieni─ůdze przyjdzie jego kolega, wymy┼Ťlaj─ůc pow├│d, dla kt├│rego osobi┼Ťcie nie mo┼╝e odebra─ç pieni─Ödzy.
2. AKWIZYTATORZY
Dwie, b─ůd┼║ trzy osoby wchodz─ů do mieszkania pod pozorem korzystnej sprzeda┼╝y r├│┼╝nych artyku┼é├│w. Jeden z nich zajmuje rozmow─ů starsz─ů osob─Ö, a pozostali pl─ůdruj─ů mieszkanie, kradn─ůc warto┼Ťciowe przedmioty.
3. METODA NA ADMINISTRATORA
Grupa trzech os├│b podaj─ůc si─Ö za administrator├│w wchodzi do budynku. Jedna osoba zostaje na korytarzu. Dwie osoby wchodz─ů
do mieszkania pod pretekstem spisania licznika zu┼╝ycia wody. Jedna z nich wskazuje w┼éa┼Ťcicielowi w ┼éazience rzekomy nieprawid┼éowo
dzia┼éaj─ůcy wodomierz a druga osoba okrada mieszkanie z warto┼Ťciowych rzeczy. W tym czasie w przypadku, gdy s─ůsiad zainteresuje si─Ö
zdarzeniem, osoba pozostaj─ůca na korytarzu przy u┼╝yciu posiadanego sprz─Ötu.
4. METODA NA PRACOWNIKA OPIEKI SPOŁECZNEJ, SŁUŻBY ZDROWIA
Oszu┼Ťci wchodz─ů do mieszkania pod pozorem udzielenia pomocy socjalnej osobie starszej. Jedna osoba przeprowadza wywiad
z w┼éa┼Ťcicielami mieszkania, a druga dokonuje kradzie┼╝y przedmiot├│w.
Osoba podaj─ůca si─Ö za piel─Ögniark─Ö ┼Ťrodowiskow─ů promuje obs┼éug─Ö medyczn─ů w miejscu zamieszkania. Wype┼énia przez siebie stworzon─ů ankiet─Ö, wpisuj─ůc wszystkie dane osobowe mieszka┼äc├│w. Po tym fakcie ┼╝─ůda zap┼éaty za tzw. wpisowe.
5. SPRAWCA PODAJE SI─ś ZA PRACOWNIKA ZUS-u
Sprawcy oszustwa podaj─ůc si─Ö za pracownik├│w ZUS-u prosz─ů o podanie danych identyfikacyjnych, np. Imi─Ö i nazwisko, numer pesel, numer przyznanego przez ZUS ┼Ťwiadczenia, numer emerytury i konta bankowego, na kt├│re wysy┼éana jest emerytura z ZUS. S┼éu┼╝y im to do pr├│b wy┼éudzenia z ZUS-u nale┼╝nych emerytom pieni─Ödzy. Nale┼╝y zaznaczy─ç, ┼╝e pracownicy ZUS nigdy osobi┼Ťcie nie odwiedzaj─ů swoich klient├│w. W koniecznych przypadkach wzywaj─ů do stawiennictwa listowne b─ůd┼║ telefonicznie.
6. FAŁSZYWY POLICJANT
Sprawcy mog─ů podszywa─ç si─Ö pod funkcjonariuszy Policji, kt├│rzy informuj─ů, ┼╝e jedna z os├│b bliskich zosta┼éa ukarana mandatem, b─ůd┼║ pope┼éni┼éa przest─Öpstwo lub wykroczenie, jednocze┼Ťnie informuj─ů, ┼╝e spraw─Ö mo┼╝na rozwi─ůza─ç polubownie. Ch─Ö─ç udzielenia pomocy bliskim sprawia, i┼╝ ch─Ötnie przekazuj─ů du┼╝e kwoty pieni─Ödzy.
7. DROGI TELEFON
Oszu┼Ťci wykonuj─ů telefon do ofiary, tzw. ÔÇ×g┼éuchy sygna┼é". Ofiara oddzwania na numer, nie┼Ťwiadoma wykonuj─ůc po┼é─ůczenie o bardzo wysokich stawkach za jedno po┼é─ůczenie. Oszu┼Ťci podczas jednego po┼é─ůczenia mog─ů wy┼éudzi─ç, kilkadziesi─ůt do kilkuset z┼éotych.
Aby nie sta─ç si─Ö ofiar─ů oszustwa, nale┼╝y przestrzega─ç nast─Öpuj─ůcych zasad:

  •  Nie przekazuj przez telefon wa┼╝nych informacji osobom podaj─ůcych si─Ö za Twoich bliskich, b─ůd┼║ swoich danych ÔÇô np. Banki nie prosz─ů o podanie danych przez telefon.

Przed otwarciem drzwi:

  •  spojrze─ç przez wizjer w drzwiach lub przez okno -kto to?
  •  Je┼Ťli nie znamy odwiedzaj─ůcego - spyta─ç o cel jego wizyty, zapi─ů─ç ┼éa┼äcuch zabezpieczaj─ůcy (je┼Ťli zdecydujemy si─Ö na otwarcie drzwi) oraz poprosi─ç o pokazanie dowodu to┼╝samo┼Ťci lub leg. s┼éu┼╝bowej, identyfikatora. Uczciwej osoby nie zrazi takie post─Öpowanie powodowane ostro┼╝no┼Ťci─ů.
  •  W razie w─ůtpliwo┼Ťci nale┼╝y um├│wi─ç si─Ö na inny termin, sprawdzaj─ůc uprzednio w administracji osiedla lub innej odpowiedniej instytucji wiarygodno┼Ť─ç osoby pukaj─ůcej do drzwi (je┼Ťli osoba podaje si─Ö za przedstawiciela administracji lub innej odpowiedniej instytucji).
  •  W sytuacji, gdy osoba staje si─Ö natarczywa, natychmiast nale┼╝y zadzwoni─ç na policj─Ö lub zaalarmowa─ç otoczenie.

Gdy podejrzewasz, ┼╝e masz do czynienia z oszustwem, nie wahaj si─Ö i zadzwo┼ä na POLICJ─ś pod nr 997 lub 112

SENIORZE B─äD┼╣ CZUJNY!

Projekt i wykonanie INESA